Ny forskning: – Ungdom skremmende lite kritiske til innhold fra påvirkere

Doktorgradsarbeid fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN) viser at ungdom er lite kritiske til innhold de møter i sosiale medier. Det bekymrer forskeren.

Linda Undrum disputerte nylig for doktorgraden sin ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Undrum er utdannet lærer og har undervist lærerstudenter på USN. Som en del av doktorgraden forsket hun på hva som kjennetegner tekster og bilder på plattformer som utgjør en stor del av unges hverdag, nemlig i sosiale medier.
–  Jeg har undersøkt hvordan ungdomsskoleelever vurderer og reflekterer over innholdet de møter i sosiale medier, forteller Undrum.
Hun ønsket også å se på hvordan denne type tekst og bilder kan innlemmes i norskfagets arbeid med kritisk tilnærming til tekst. Målet er å styrke elevenes evne til å reflektere kritisk over de ulike tekstene de møter.

Påvirkes av påvirkere

Flere av ungdommene som deltok i studien, viser evne til å reflektere kritisk over innholdet de blir eksponert for i sosiale medier. Men ungdommen problematiserer lite rundt hvordan innholdet er konstruert for å påvirke dem.
Påvirkere (influencere), for eksempel, driver en kompleks form for markedsføring. Det ligger til og med i selve navnet at jobben deres er nettopp å påvirke.
Og selv om ungdommen blir drillet i å være kildekritiske, er det ikke lett å skille ren informasjon fra reklame. Mange ungdommer ser heller ikke at dette skal være problematisk, og de mangler strategier for å kunne tilnærme seg medieinnholdet kritisk. Det bekymrer forskeren.
–  Problemet er at dersom man tar inn dette innholdet helt ukritisk, vil man være sårbar for verdiene og ideologien som reklamen representerer, sier Undrum.

Avdekker nye behov

I debatten rundt skjerm og sosiale medier blir dette perspektivet ofte glemt:
–  Ungdom kommer til å bruke sosiale medier. Da må vi ruste dem som mottakere og avsendere av medieinnholdet, så de kan gjøre trygge og bevisste valg, mener Undrum.
Hun mener studien hennes avdekker et behov for mer systematisk opplæring i analyse av denne type innhold.
–  Disse ferdighetene er sentrale for å kunne navigere trygt i et medielandskap som blir stadig mer komplekst, sier Undrum.

MER INFORMASJON
Disputas: Linda Undrum – Universitetet i Sørøst-Norge

Hele doktorgradsavhandlingen kan leses her: USN Open Archive: Kritisk literacy, multimodalitet og sosiale medier: En utforsking av multimodale fritidstekster og tekstpraksiser på Instagram, ungdommers vurdering av dem, og hvordan de kan inngå i norskfagets arbeid med kritisk tilnærming til tekst

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *