Sophie Taeuber-Arp, Uten tittel, ca. 1920, broderi, ull på lerret, 32 x 40 cm. Privat eie, deponert hos Fondation Arp, Clamart. Foto: M. Nguyen / Fondation Arp, Clamart

Arp & Taeuber-Arp: Banebrytende kunstnerpar i stor utstilling

En av kunsthistoriens vakreste kjærlighetshistorier. 21. februar åpner Henie Onstad en omfattende utstilling om Hans/Jean Arp og Sophie Taeuber-Arp, to pionérer innen 1900-tallets abstrakte kunst.

Venner, elskere, partnere er den største retrospektive utstillingen viet kunstnerparet på 35 år.

Utstillingen gir en unik mulighet til å oppdage Taeuber-Arps fargerike, abstrakte og geometriske arbeid sammen med Arps organiske former, collager og skulpturer.

– Henie Onstad har en vedvarende dedikasjon til avantgarde, modernisme og tverrfaglige uttrykk som også er reflektert i vår permanente samling. Arp og Taeuber-Arps evne til å overskride grenser – både mellom kunstformer og mellom kunst og liv – gjør deres arbeid relevant i dag, og vi er stolte over å kunne presentere den største Arp/Taeuber-Arp-utstillingen på 35 år, sier Anne Hilde Neset, Henie Onstads direktør.

Sophie Taeuber og Hans/Jean Arp i Arosa, 1918. Ukjent fotograf, Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth

Kunstnerparet var sentrale i utviklingen av 1900-tallets abstrakte kunst, og som kunstnere påvirket de hverandre dypt.

– Fra det øyeblikket de møttes i Zürich i 1915, delte Hans/Jean Arp og Sophie Taeuber-Arp den samme kunstneriske visjonen: at det ikke finnes noe hierarki mellom «høy» og «lav» kunst, mellom billedkunst og brukskunst, forklarer utstillingens kurator, Walburga Krupp, en av de fremste ekspertene på Sophie Taeuber-Arps og Hans/Jean Arps liv og kunst.

– Hverken Arp eller Taeuber-Arp lot seg begrense av strenge disipliner. De var langt forut for sin tid i sin tverrfaglige tilnærming, understreker Caroline Ugelstad, direktør for samling og utstilling ved Henie Onstad, som har samarbeidet med Krupp om utstillingen.

Paret arbeidet med et mangfold av medier, som inkluderer maleri, skulptur, tekstil, design og litteratur. Utstillingen gir en bred oversikt over deres varierte kunstneriske produksjon.

– Selv om Taeuber-Arp opplevde internasjonal anerkjennelse og kommersiell suksess i sin levetid, ble hennes arv overskygget av Arps fremgang i årene etter hennes død, sier Ugelstad og legger til:

– Først de siste årene har institusjoner og kunsthistorikere anerkjent Taeuber-Arps betydning. Denne utstillingen presenterer de to kunstnerne som likestilte, og den følger deres utvikling som venner, elskere og samarbeidspartnere.

I tillegg til de individuelle verkene viser utstillingen også verk de skapte sammen, fra starten av forholdet og frem til Sophie Taeuber-Arps altfor tidlige og uventede død i 1943.

– Det som skiller dem fra andre kunstnerpar, er at de ikke bare samarbeidet om prosjekter eller oppdrag. På slutten av 1930-tallet skapte de også det som kalles «duo-verk», der deres gjensidige innflytelse er tydelig, forklarer Krupp.

Hans/Jean Arp, Stol og flaske, 1926, bemalt kartong og tre, 23 x 30 cm. Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth. © Hans/Jean Arp, BONO 2025

Koblingen til Henie Onstad og Norge er ingen tilfeldighet – kunstsenteret har Arps verk Mann med bart (1925) i samlingen på deponi fra Sparebankstiftelsen DNB. Under den store Dada-utstillingen ved Henie Onstad i 2019 ble også flere verk av Sophie Taeuber-Arp og Hans/Jean Arp vist, blant annet Taeuber-Arps marionetter. Parets relasjon til Norge strekker seg dessuten lengre tilbake i tid – allerede i 1938 var Taeuber-Arp medkurator for en gruppeutstilling på Kunstnerforbundet i Oslo, hvor hun også var den eneste kvinnelige kunstneren som ble vist. Nå er dokumentasjon fra denne utstillingen sammen med de andre nevnte verkene samlet i utstillingen Venner, elskere, partnere.

Utstillingen gir en rik presentasjon av Arp og Taeuber-Arps kunstneriske produksjon. Omtrent 250 verk og objekter – inkludert malerier, skulpturer, collager, tegninger, tekstiler, smykker, relieffer, fotografier, bøker og arkivdokumenter – er lånt fra nær 60 internasjonale museer, stiftelser og private samlinger. Blant utlånene er MoMA, Tate, Kunstmuseum Basel, Kunsthaus Zürich, Fondation Arp (Clamart), Fondazione Marguerite Arp (Locarno), Stiftung Arp e.V. (Berlin/Rolandswerth) og Yale University Art Gallery.

Utstillingen er kuratert av Walburga Krupp i samarbeid med Henie Onstads Caroline Ugelstad.

Hans/Jean Arp & Sophie Taeuber-Arp. Venner, elskere, partnere er organisert av Centre for Fine Arts Brussels (Bozar) i samarbeid med Henie Onstad Kunstsenter, og den ble vist i Brussel i fjor høst.

En omfattende katalog følger utstillingen, med tekster av Kurt De Boodt, Marie Claes, Isabelle Ewig, Medea Hoch, Walburga Krupp, Agathe Mareuge, Simona Martinoli, Susanne N. Nielsen, Laura Pirkelbauer og Caroline Ugelstad. Katalogen er utgitt av Bozar Books & Fonds Mercator.

Utstillingen er generøst støttet av Sparebankstiftelsen DNB.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *